Co jest dobre dla Twoich oczu? Wskazówki dla osób cierpiących na zespół suchego oka

Film łzowy jest narażony na wiele niekorzystnych czynników, które mogą negatywnie wpływać na jego skład i strukturę. Spaliny podrażniają oczy, suche powietrze nasila parowanie filmu łzowego, a wielogodzinna praca przed komputerem wysusza powierzchnię oka, ponieważ rzadziej mrugamy. W efekcie nasze oczy stają się zbyt suche. Pojawiają się charakterystyczne dolegliwości: pieczenie i swędzenie, nieostre widzenie lub uczucie ciała obcego w oku. Oczy można chronić, a występujące już objawy można skutecznie łagodzić, wykonują krótkie ćwiczenia oczu oraz przestrzegając prostych zasad. Oto kilka wskazówek, jak należy dbać o zdrowie oczu.

Kolejny długi dzień pracy w biurze nadwyrężył twój wzrok? Dzięki tym ćwiczeniom twoje oczy szybciej się zregenerują

Nieprzyjemne uczucie pieczenia oczu, które przeszkadza ci w pracy, nosi nazwę zespołu oka biurowego. Jeżeli chcesz zadbać o swoje zdrowie po pracy i pomóc swoim oczom, wypróbuj kilka prostych ćwiczeń:

  • Usiądź prosto. Oddychaj brzuchem, głęboko wdychając i wydychając powietrze. Poruszaj oczami, zakreślając wzrokiem kółka w prawo, a następnie w lewo. Potwórz to pięć razy w każdym kierunku. Ćwiczenie uruchamia mięśnie oka oraz rozprowadza ciecz łzową po powierzchni gałki ocznej.
  • Połóż się i zamknij oczy. Palcem wskazującym i kciukiem każdej ręki chwyć skórę powyżej i poniżej brwi i masuj uchwycony fałd skóry. Masaż przyniesie ulgę zmęczonym oczom.
  • Pocieraj dłonie o siebie, aż staną się przyjemnie ciepłe. Zamknij powieki i umieść ciepłe dłonie na oczach. Postaraj się rozluźnić całą twarz. Wykonanie tego ćwiczenia (tzw. palming) to relaks dla twarzy i oczu.
     

Regularne wykonywanie ćwiczeń korzystnie wpływa na zdrowie oczu i wydzielanie łez. Czytaj też sekcję Wskazówki do stosowania w biurze, aby dowiedzieć się, jak zaradzić dolegliwościom oczu podczas pracy biurowej.
 

Jak zadbać o otoczenie aby było przyjazne dla wzroku?

Tlen (oxygenium) jest niezbędny nie tylko do oddychania. Nasze oczy również potrzebują odpowiedniej dawki tego życiodajnego pierwiastka. Należy zawsze dbać o odpowiednie wietrzenie pomieszczeń w pracy i w domu. Warto co godzinę otwierać okna na kilka minut, aby wpuścić do pomieszczeń, zwłaszcza tych klimatyzowanych, świeże powietrze bogate w tlen. Zaleca się też regularne spacery na świeżym powietrzu, podczas których oczy mogą obserwować otoczenie – to prawdziwy relaks dla wzroku. Ponadto najlepiej wychodzić z biura w przerwie na lunch lub wysiadać z autobusu jeden przystanek wcześniej i pokonywać resztę drogi pieszo.

Oświetlenie jest niemal równie istotne dla oczu jak świeża dawka tlenu. Podczas wykonywania czynności angażujących wzrok, takich jak praca, gotowanie, czy wieczorna lektura książki, pomieszczenia powinny być jasne i odpowiednio oświetlone. Oczy znacznie szybciej męczą się, jeżeli muszą pracować w zbyt skąpo oświetlonych wnętrzach. Do oświetlenia pomieszczenia można wykorzystać dwa źródła światła: standardową lampkę biurkową i oświetlenie sufitowe. Mała wskazówka: w kuchni najlepiej włączyć światło w okapie kuchennym i światło górne.
 

Oczy są stale narażone na wpływ środowiska, należy więc w miarę możliwości unikać szkodliwych czynników:

  • Suche powietrze, które najczęściej gromadzi się w silnie klimatyzowanych lub ogrzewanych pomieszczeniach.
  • Przeciągi i nawiewy powietrza są równie szkodliwe.
  • Jak ognia unikaj dymu papierosowego.
  • Ogranicz przebywanie na zatłoczonych ulicach, ponieważ spaliny podrażniają oczy.
     

Czytaj również: Wskazówki do stosowania na co dzień.
 

Wpływ diety na stan Twoich oczu

Zbilansowana dieta i picie odpowiedniej ilości płynów to warunek zachowania zdrowia całego organizmu, również oczu.
Do produkcji łez niezbędne są wybrane składniki pokarmowe, takie jak kwasy tłuszczowe omega 3. Ich źródłem w diecie jest olej lniany oraz ryby zimnowodne, takie jak łosoś, makrela i śledź. Zasada jest prosta: dorośli powinni jeść świeże ryby co najmniej raz w tygodniu.

Powinno się wypijać około dwóch litrów płynów dziennie. Najlepsza jest woda, rozcieńczone soki owocowe i niesłodzona herbata. W ten sposób można zapewnić odpowiednie nawodnienie oczu od wewnątrz i uchronić je przed utratą wilgoci.
Przeczytaj, co jeszcze jest dobre dla twoich oczu: Zespół suchego oka a dieta.
 

Nawilżające krople do oczu przynoszą szybką ulgę

Nawilżające krople do oczu HYLO COMOD® są przeznaczone szczególnie dla osób, u których występują łagodne lub umiarkowane objawy zespołu suchego oka. Zawarty w nich hialuronian sodu nawilża wrażliwą powierzchnię oka, szybko i skutecznie zwalcza typowe objawy zespołu suchego oka, takie jak zaczerwienienie, swędzenie i uczucie ciała obcego w oku.

Bardziej interesujące strony