Witaminy dla oczu: które są niezbędne?

Nasza dieta ma ogromny wpływ na zdrowie i samopoczucie. Błędy żywieniowe lub nieprawidłowo zbilansowana dieta wpływa też na zdrowie naszych oczu i filmu łzowego. Co należy jeść, by właściwie odżywiać nasze oczy? Które składniki odżywcze są potrzebne do budowy filmu łzowego? Których witamin potrzebują nasze oczy? I czy marchewki są rzeczywiście tak dobre na oczy?

Ryby, owoce i warzywa? Zróżnicowana dieta to źródło witamin dobroczynnych dla oczu.
Ryby, owoce i warzywa? Zróżnicowana dieta to źródło witamin dobroczynnych dla oczu.

Kwasy tłuszczowe omega w zespole suchego oka

Wybrane witaminy, mikroelementy i kwasy tłuszczowe są szczególnie korzystne dla filmu łzowego. Ich niedobór może przyczynić się do przerwania filmu łzowego i wynikających stąd objawów zespołu suchego oka.

 

Kwasy tłuszczowe omega tworzą i stabilizują warstwę tłuszczową filmu łzowego. Jeżeli zewnętrzna warstwa filmu łzowego ulegnie zniszczeniu, w efekcie pojawiają się typowe objawy suchego oka, takie jak swędzenie, zaczerwienienie i pieczenie. Kwasy tłuszczowe omega wykazują również działanie przeciwzapalne.

Kwasy tłuszczowe omega 3 i omega 6 zalicza się do niezbędnych substancji odżywczych, których organizm nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć. Muszą być dostarczane wraz z pożywieniem. Kwasy tłuszczowe omega 3 i omega 6 są zawarte w wielu produktach, choć ich najbogatszym źródłem są ryby i oleje:

 

  • Ryby: pstrąg, łosoś, makrela, dorsz
  • Mięso: wątróbka wieprzowa, smalec
  • Inne produkty pochodzenia zwierzęcego: jaja, ser
  • Oleje: olej z krokosza, olej z nasion rzepaku, olej z orzecha włoskiego, olej lniany

 

W objawach zespołu suchego oka należy też zadbać o odpowiednią podaż między innymi cynku oraz witamin B6, B12, E i C, oprócz kwasów Omega 3 i Omega 6. Składniki te są niezwykle istotne dla prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku.

Pierwiastki śladowe i witaminy dla Twoich oczu

Dzieci od małego przekonuje się, by jadły marchewki, żeby mieć zdrowe oczy. I choć sama dieta nie może przynieść poprawy wzroku, to jednak odpowiedni, bogaty w witaminy jadłospis w wymierny sposób przyczynia się do utrzymania zdrowych i sprawnych oczu. Marchewki są szczególnie zdrowe dla oczu, ponieważ zawierają dużo beta-karotenu, który jest niezbędny dla oczu. Aby właściwie zadbać o oczy, warto sięgać szczególnie po następujące produkty spożywcze:

 

  • Witamin A (retinol) jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wzroku. Można ją znaleźć w marchewce, dyni, brzoskwiniach, szpinaku, pomidorach, produktach mlecznych i wątróbce.
  • Witamina B2 chroni oczy przed uszkodzeniami na poziomie komórkowym. Jej źródłem są produkty mleczne, produkty pełnoziarniste, brokuły i awokado.
  • Film łzowy nie może prawidłowo funkcjonować bez witaminy B6, zawartej w łososiu, sardynkach, makreli, mięsie gęsi, pomidorach i jarmużu.
  • O nawilżenie oczu dba również witamina B12. Jej źródłem w diecie jest wątróbka wołowa, wątróbka cielęca i wieprzowa, makrele oraz – choć w mniejszym stopniu – produkty mleczne i jaja.
  • Witamina C jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania filmu łzowego oraz chroni przed stresem oksydacyjnym. Duże ilości witaminy C znajdziemy w owocach aceroli, dzikiej róży, papryce, brokułach i brukselce.
  • Witamina E chroni komórki przed uszkodzeniem oraz zapobiega nadmiernej suchości oczu. Najbogatszym źródłem witaminy E jest makrela, olej z kiełków pszenicy, olej słonecznikowy, papryka, szpinak, czerwone porzeczki i mango.
  • Cynk bierze udział w procesie widzenia i jest składnikiem sera, orzechów, kukurydzy, groszku i roślin strączkowych.

 

Podsumowując, zdrowa, zróżnicowana i bogata w witaminy wpływa na zdrowie oczu i filmu łzowego. Jeżeli zdrowo się odżywiamy, zwykle nie musimy przyjmować żadnych suplementów diety. Wraz ze zróżnicowaną dietą dostarczamy naszemu organizmowi wszystkie niezbędne minerały, tłuszcze, pierwiastki śladowe i witaminy.