Zespół suchego oka jako negatywny skutek pracy przed komputerem – jak mu zapobiegać?

Trudno dziś sobie wyobrazić dzień pracy spędzony inaczej niż przed monitorem komputera, a wieczór bez smartfona, tabletu lub innych urządzeń. Warto jednak pamiętać, że wielogodzinne wpatrywanie się w migający monitor nadwyręża wzrok. Konsekwencją takiego trybu życia może być zespół suchego oka, objawiający się między innymi pieczeniem, swędzeniem lub zaczerwienieniem oczu. Można tego uniknąć, stosując odpowiednie środki zapobiegawcze.

Co wywołuje zespół suchego oka?

Przeciętnie każdy z nas mruga około 15 razy na minutę. Osoba, która stale wpatruje się w monitor komputera, otwiera i zamyka oczy znacznie rzadziej niż zwykle. W efekcie może odczuwać nadmierną suchość oczu (zespół oka biurowego).

Każde mrugnięcie odmywa i oczyszcza powierzchnię gałki ocznej i uzupełnia ubytki cieczy łzowej, która pokrywa oko mikroskopijnie cienką warstwą. Łzy usuwają ciała obce z powierzchni oka, a ponadto sprawiają, że struktura oka jest idealnie gładka. Jeżeli organizm wytwarza zbyt mało łez, powoduje to przerwanie ciągłości filmu łzowego i wysychanie oka.
 

Jak poznać, że oczy są zbyt suche?

Każdy, kto spędza ponad dwie godziny dziennie przed monitorem komputera, nadmiernie obciąża swoje oczy. Na występowanie nadmiernej suchości oczu wskazują określone objawy, takie jak:

Suchość oczu może stanowić poważną niedogodność w codziennym życiu, objawiającą się na przykład nietolerancją na kosmetyki, bólem podczas noszenia soczewek kontaktowych, a nawet trudnością ze skupieniem uwagi.
 

Co mogę zrobić, by pomóc suchym oczom? Sprawdzone wskazówki do stosowania w biurze i w domu

Jeżeli praca przed komputerem wysusza twoje oczy, możesz wypróbować kilka sposobów, aby poprawić nieco komfort pracy w biurze:

  • Sztuczne łzy i preparaty nawilżające oczy: krople do oczu bez konserwantów dostarczają oczom niezbędnej wilgoci. Nawilżające krople do oczu HYLO FRESH® można stosować doraźnie, za każdym razem, kiedy pojawia się uczucie suchości oczu.
  • Świeże powietrze: należy regularnie na kilka minut otwierać okno. Tlen jest zbawienny dla zmęczonych oczu.
  • Krótka przerwa: rozpieszczaj swoje oczy, od czasu do czasu odrywaj wzrok od monitora komputera. Zamiast na monitor, przez kilka chwil patrz przez okno.
  • Świadome mruganie: do swojego monitora przyklej karteczkę, która będzie ci przypominać o mruganiu. Intensywne mruganie przez dziesięć sekund wystarczy, by stopniowo uzupełnić nawilżenie oczu.
     

O profilaktykę suchości oczu możesz zadbać również w domu. Aby skutecznie zapobiegać zespołowi suchego oka, należy w pierwszej kolejności ograniczyć czas spędzany przed laptopem, smartfonem i tabletem, zwłaszcza jeżeli w pracy spędzasz długie godziny przed monitorem komputera. Lepiej pójść na spacer - to doskonały sposób, aby na chwilę wyłączyć umysł, odstresować się po dniu pracy i dać odpocząć oczom.

Miłośnicy czytania powinni sięgnąć po tradycyjną książkę, a nie czytnik elektroniczny. Druk mniej męczy oczy.
Podczas jazdy samochodem należy tak ustawić wentylację, aby nawiew powietrza nie był skierowany bezpośrednio na oczy – przeciągi są zabójcze dla filmu łzowego, gdyż mogą powodować zbyt szybkie parowanie cieczy łzowej.

Zadbaj o zdrową, odpowiednio zbilansowaną dietę. Spożywaj urozmaicone pokarmy, jedź dużo owoców i warzyw oraz pij około dwóch litrów płynów dziennie. Właściwa dieta jest ważna, ponieważ określone witaminy są dobroczynne dla oczu, a odpowiednia podaż płynów zapewnia prawidłowe nawilżenie oczu od środka.
 

Nie zapomnij o regularnych badaniach okulistycznych

Każda osoba, która spędza długie godziny przed komputerem, powinna co najmniej raz w roku badać jakość i pole widzenia, widzenie przestrzenne i barwne oraz położenie oczu. Dzięki regularnym badaniom można wykryć już na wczesnym etapie ewentualne nieprawidłowości i zastosować odpowiednie szkła korekcyjne.

Bardziej interesujące strony