Twoje oczy są zmęczone? Oto, jak temu zaradzić!

Kiedy budzimy się rano, w pierwszej kolejności otwieramy oczy. W ciągu dnia nasz narząd wzroku pracuje nieustannie, aż do momentu, w którym położymy się spać i zaśniemy. Nic dziwnego, że nasz wzrok męczy się w ciągu dnia lub pod wpływem intensywnego obciążenia. Niekiedy musimy długo skupiać wzrok w jednym punkcie, co wywołuje zaczerwienienie i pieczenie oczu, a nasze powieki zamykają się mimowolnie kiedy pracujemy, wykonujemy prace domowe lub podczas oglądania telewizji. Zmęczenie oczu występuje szczególnie często u osób, które spędzają długie godziny przed monitorem komputera.

Praca przed komputerem, czytanie lub prowadzenie samochodu: te czynności męczą oczy

Długie godziny spędzone przed monitorem komputera stanowią ogromne obciążenie dla oczu. Szczególnie męczące dla oczu jest długie skupianie wzroku w stałym punkcie oraz wpatrywanie się w monitor ze stałej odległości. Co gorsza, pracując przed komputerem, znacznie rzadziej mrugamy, a to przyspiesza wysychanie filmu łzowego.

Praca przed komputerem jest szczególnie męcząca dla oczu.
Praca przed komputerem jest szczególnie męcząca dla oczu.

Z podobnym zjawiskiem mamy do czynienia podczas wykonywania innych czynności, podczas których musimy zachować koncentrację: kiedy podczas prowadzenia auta długo wpatrujemy się w drogę przed nami, długo czytamy książkę lub w tablicę w szkole. To wówczas nasze oczy szybko się męczą. Zmęczenie oczu jest oczywiście zupełnie naturalnym objawem po długim, męczącym dniu pracy.

 

Niemniej jednak aż nazbyt często pojawiają się też inne objawy wycieńczonych, suchych oczu: swędzenie i pieczenie, zaczerwienienie i łzawienie. To nie tylko kwestia nieatrakcyjnego wyglądu, ale również uciążliwych dolegliwości. Osoby, które stale borykają się z tymi objawami, powinniśmy częściej sprawiać oczom przyjemność i ulgę.

Twoje oczy są zmęczone? Oto osiem sposobów, by temu zaradzić.

Metody na regenerację oczu:

 

  1. Rób częste przerwy podczas pracy przed komputerem. Jak najczęściej spoglądaj w dal przez okno. Przymykaj oczy, kiedy rozmawiasz przez telefon.
  2.  Stosuj nawilżające krople do oczu, które odbudowują film łzowy chroniący rogówkę. HYLO FRESH® uzupełni ubytki wilgoci i odświeży zmęczone oczy.
  3. Spędzaj czas na świeżym powietrzu. Długi wieczorny spacer może zdziałać cuda; kiedy jesteś w pracy, możesz wyjść na zewnątrz i zaczerpnąć świeżego powietrza podczas przerwy na lunch.
  4.  Zadbaj o właściwe oświetlenie. Jeżeli przebywasz w zbyt ciemnym pomieszczeniu, musisz wytężać wzrok, który szybciej się męczy. Twoje stanowisko pracy musi być jasno i równomiernie oświetlone.
  5.  Ćwicz wzrok podczas pracy: usiądź prosto i zakreślaj oczami duże kręgi w powietrzu, trzymając głowę nieruchomo.
  6. Zapewnij oczom naturalne nawilżanie. Postaraj się świadomie regularnie mrugać oczami.
  7. Zbyt niska wilgotność powoduje wysuszanie i zmęczenie oczu. Zadbaj o właściwe nawilżenie powietrza w pomieszczeniu, w którym pracujesz. Szczególnie ważne jest regularnie wietrzenie pomieszczeń zimą, kiedy powietrze jest suche od klimatyzacji.
  8.  Ustaw monitor w pozycji jak najwygodniejszej dla oczu. Najwyższa linijka tekstu powinna znajdować się mniej więcej na wysokości oczu. Upewnij się, że czcionka jest odpowiednio duża i czytelna.

Jeżeli twoje oczy często się męczą i cierpisz na inne dolegliwości oczu, warto zasięgnąć porady okulisty.

1http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/
Occup Environ Med. 2005 Jan;62(1):4-12.
Dolegliwości oczu w biurze: ciągłość przedrogówkowego filmu łzowego zależy od częstotliwości mrugania.
Wolkoff P1, Nøjgaard JK, Troiano P, Piccoli B.